Google Stadia – не го правят заради игрите

Предполагам вече сте чули, че Google обявиха най-новото си начинание наречено Stadia. Накратко, за не запознатите, Stadia е платформа, при която игрите се рендират на сървърите на Google, а клиента само вижда резултата на неговият екран. Тоест, на теория, AAA игри може да работят на максимални настройки, на всяко устройство способно да възпроизвежда видео, което в днешно време е всичко по-мощно от варен картоф.

На теория звучи добре, особено в комбинация с всички останали „благини“, като правилна синхронизация при масивен мултиплеър, рендиране на повече от една камера без това да компрометира FPS, почти мигновеният старт на играта и много много други. Ама на теория.

Този тип технологии съществуват от години, даже имаше и доста добре финансиран български startup, който работеше по подобно нещо. Да не говорим за големите имена като Nvidia и Steam, които активно работят по тази тема, но Google ще го направят с МНОГО пари. Защо ли? Защото цялата платформа не е направена за игри!

Цялата платформа е направена с една единствена цел – машинно обучение.

Когато Google стартираха, ML не бе развит по 2 основни причини: първо, нямаше достатъчно изчислителна мощност, и второ, нямаше достатъчно данни. Постепенно това се промени. Започна масовото използване на GPU, а последните години се правят и специализирани чипове за ML наречени TPU. В момента едно TPU има изчислителната мощност на всички супер компютри от 90-те години взети заедно. Google се „научиха“ да разпознават текст, снимки, видео и аудио като използваха нас – потребителите – за научим техните алгоритми. Ето няколко прости примера – CAPTCHA на Google директно обучава разпознаването на текст. Google Photos, които ви позволяват да качите безплатно снимките си на техния облак, с тагове, локация и контекст се използват (със или без ваше позволение) за разпознаване и категоризиране на снимки. Youtube е безкраен източник на аудио и видео.

Накратко, Google вече няма какво да „научат“ от тези ресурси, за това започнаха да „атакуват“ по-сложни задачи, които изискват взимане на решения в променлива не предвидима среда с огромен search space, и донякъде успяха. За пример победата на играта Go срещу световния шампион. Също така Google (по-конкретно Alphabet) има огромни интереси в автономните превозни средства, автоматизация и роботизиране и какво ли още не. Но за да „научиш“ една кола да се движи сама, имаш нужда от милиарди часове и километри. Плащането на хора да карат такива коли е икономически нерентабилно понеже има нужда от десетки хиляди шофьори да карат непрекъснато години наред. Симулациите не са достатъчно ефективни, понеже всяка симулация е ограничена и винаги има някакво отклонение. Използването на много различни симулации отново е нерентабилно, понеже за създаването на една симулация отиват огромни ресурси (пари, човеко-време, тестване, интеграция, поддръжка…) Така че, защо игрите да не са са многото симулатори, а хората – учители. Не говоря само за автономни автомобили. Скоро след старта на платформата ще започнат да се появяват много „интересни“ игри базирани на масови тактически и стратегически военни действия, най-вероятно те ще са от самото студио за игри на Google, но може да ги прекарат през някое „външно“ студио.

Ще се появят игри, които управляват промишлени процеси, строителство, грижа за хора и животни… Схващате картинката.

Разбира се, Google ще се опитата да вадят пари от самата платформа, за да си намалят разходите, но подобна платформа не може да бъде на печалба. Просто няма как икономически това да бъде на печалба. Но Google, с дълбоките си джобове ще я дотират. Резултата ще е подобен на Youtube.

Ако не сте наясно, Youtube никога не е бил, и никога няма да бъде на печалба. Просто не може да стане, но понеже е стратегически за Google, те наливат огромни суми в него, за да не позволят на конкурент да „изплува“. Същото ще стане със Stadia – една платформа, която може да бъде полезна и приятна за малцинство от геймъри и мнозинството от хората, които играят по 1-2 часа седмично, ей така, защото им е скучно.

Не смятам, че Stadia ще промени статуквото в геймърския свят, просто поредната платформа, хората няма да я „обичат“, геймърите ще бягат от нея и ще се надсмиват над тези, които я ползват. Но по отношение на ML, тази платформа ще даде невероятно предимство на Google, предимство което дори обединения от държави не могат да конкурират. И това е опасното, защото Google са частна компания с много променливи интереси базирани в държава с хипер капитализъм. Това е опасно. Google са известни с това, че НЕ споделят техни резултати, алгоритми и информация. Тоест, това няма да е знание достъпно за всички, а ще е само за тази компания…

И сега някой ако ми каже – Ама tensorflow, публикациите, колко проекти с отворен код имат и ги поддържат…. Аз ще попитам знаете ли алгоритъма за търсене на Google, за определяне на предложенията в youtube, за разпознаването на глас, за превода на текст, за намирането на най-ниска цена на самолетен билет…. Знаете ли който и да е алгоритъм използван от компанията? Не, никой не знае защото никога не са ги публикували и няма да ги публикуват.

И да, аргумента, че това е тяхна фирмена тайна е валиден, но ако само една компания в света прави всички лекарства, ще ви хареса ли? Не, ами ако само една фирма в света прави всички коли ще ви хареса ли? Ами ако само една държава в света има ядрено оръжие?

ML е новото ядрено оръжие, разберете го. ML може да извърши много прецизни и опасни кибер атаки, като и да управлява оръжия за нанасяне на физически атаки. Защо Русия, Китай, Индия, Иран, Австралия и още няколко държави са си направили инфраструктурата така, че да може да се изключат от световната мрежа за секунди, без това да наруши вътрешните комуникации?

Google, и организациите зад него, искат това предимство. Аз лично се надявам, че няма да се получи. Но надеждите ми са малки…


8 мнения по „Google Stadia – не го правят заради игрите

  1. Георги Христов

    Аз игри не играя, но като знам как играят повечето….Дано изкуствения интелект които мислят да интегрират в автомобилите не взаймства опита си от NFS защото бог да ни е на помощ……….. Колкото до Монопола си прав , но как да научиш не мислещия инстинктивно действащ потребител да яде Китайски домати, като откакто се е е родил само Американски му се предлагат и те винаги са по лъскави………

  2. Peter Nikolow

    За някой неща си прав, за други не съвсем, за трети не.

    Примерно YT не е на печалба… напротив! Всичките тези реклами които ги виждаш там да не мислиш, че от алтруистични подбуди се качват там?
    Отделно YT сега като го свържат със Stadia и стриймърите ще почнат поетапно и там да се прехвърлят което ще доведе до още повече хора и съответно повече рекламни площи за продажба.

    Друго което е полу-истина – че услугата няма да е на печалба. Всъщност гейминг индустрията преди няколко години стана по-голяма от Холивуд. И специално конзолната се оценява на едни $100+B. В момента само PlayStation държи Sony на повърхността, а Xbox се конкурира успеншо със Azure със най-добри резултати при MS.

    За ML-a си прав. УВИ.

  3. venci

    С две думи SkyNet е все по-близо.
    Прогнозата ,кога ще почука на вратата и ще си влезе,като у дома си е все по-заплашителна.
    Регулации на ИТ и потребителски данни трябваше да се наложат преди много време.
    Сложихме едни грозни текстове,че сайта ни ползвал бисквитки за обикновените потребители и решихме проблема?!

  4. Kristian

    Peter Nikolow, ти нали не мислиш че парите изкарани от тези реклами поддържат системата? Монетизацията на видеотата им коства много. А тези сървъри, които работят 24/7 за да поддържат услугите online не работят без електричество. Респективно поддръжката на всичко това.. Google никога не са изкарали пари директно от YouTube, поне не и последните няколко години (10тина). В началото може да им е носило някой допълнителен долар, но в момента, при цялото това натоварване и прочие, те губят. Все едно да кажеш, че Facebook се издържат от рекламите в системата им, или нещо подобно.

  5. Peter Nikolow

    Kristian – ами напълно съм сериозен. Като публично търгувано дружество си обявяват резултатите и са на +. По същия начин е и Фейса.

    Това което бъркаш е YT като начин на монетаризация. YT е някаква безплатна услуга, но кинтите идват от Ads. Реално YT е рекламна площадка. Колкото повече гледаш – толкова повече реклами виждаш. По подобен начин работи и фейса.

    Тук обаче майсторството е начина на показване на рекламите – таргетиране по интереси, пол, възраст и т.н. Даже можеш да таргетираш и по email (не съм сигурен дали още го има де). Преди няколко години един приятел таргетира 1000 човека точно по мейл и му свърши чудесна работа.

    Та това което исках да ти кажа е, ако YT, Gmail (пак има рекламни площадки!) са на минус, Ads е на плюс. То като теглят чертата в Alphabet са на плюс със много. По подобен начин е и Фейса.

  6. Pingback: Най-слабото събитие на Apple, бизнес модела на Google Stadia и 1.5 млрд. евро глоба за Google - Транзѝстор

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *